środa, 7 czerwca 2017

Babeczki / muffinki z rabarbarem


Mój ukochany kupił 1 kg rabarbaru. Zrobiłam kompot i wciąż sporo zostało. No to machnęłam jeszcze babeczki. I wciąż mam jeszcze 3 łodygi :) No cóż, może będzie do śniadaniowej owsianki :)
Te babeczki są mięciutkie i wilgotne, ale nie wyrastają za bardzo, ze względu na "ciężkie" składniki: dużą ilość rabarbaru i pełnoziarnistą mąkę. Ale tak ma być. Jak dla mnie są dość słodkie w smaku, ale każdy ma inny próg słodkości, dlatego warto spróbować masę przed pieczeniem. Do posłodzenia użyłam cukru kokosowego. Jest pyszny, ma lekko karmelowy smak i z pewnością dodaje smakowego uroku wypiekom, jeśli jednak go nie macie, możecie użyć innej zdrowej substancji słodzącej. Czy cukier kokosowy jest zdrowy? Czytałam różne opinie, tak samo jak i o oleju kokosowym. Z pewnością jest lepszy od białego cukru przemysłowego pod względem odżywczym i smakowym.
Ilość składników podałam trochę na wyczucie, bo przyznam, że robiłam babeczki na oko. Dajcie znać, czy i jak wyszły :)

Składniki (na 14 sztuk):
2,5 dużych, grubych dojrzałych łodyg rabarbaru (ok. 300 g)
ok. 1 1/2 szklanki mąki orkiszowej pełnoziarnistej (u mnie typ 1750)
2 płaskie łyżeczki proszku do pieczenia ( u mnie eko)
1 1/4-1/2 szklanki mleka roślinnego (u mnie sojowe z wapniem)
1 średni banan
3 łyżki stałego oleju kokosowego
2-3 łyżki cukru kokosowego (lub innego słodzidła: miodu, ksylitolu ...)
1 łyżeczka nasion chia (zalać wodą i odstawić na kilka godzin do napęcznienia) - można zastąpić 1 łyżką mielonego siemienia lnianego 
1 łyżeczka ekstraktu waniliowego
szczypta soli (12 m+)
rodzynki lub inne dodatki do położenia na wierz mufinek

Przygotowanie:
Mleko (1 1/4 szkl), banana, olej, ekstrakt, cukier i namoczone uprzednio chia zblendować. Stopniowo dodawać mąkę wymieszaną z proszkiem do pieczenia i solą, dokładnie mieszając, najlepiej mikserem. Jeśli ciasto jest za gęste, dodać jeszcze trochę mleka. Rabarbar pokroić w ok. 1 cm kostkę i dodać do ciasta. Dokładnie, delikatnie wymieszać. Ciasto przełożyć do foremek na mufiny, wypełniając je ciastem prawie po brzegi. Na wierzchu ułożyć po kilka rodzynek lub innych dodatków. Piec w temp. 180 stopni ok. 40 min., aż z wierzchu będą spieczone, a patyczek suchy. Te babeczki są lekkie i wilgotne, ale nie wyrastają za bardzo, ze względu na "ciężkie" składniki: dużą ilość rabarbaru i pełnoziarnistą mąkę. Smacznego :)

Przed upieczeniem

Po upieczeniu

Po nadgryzieniu :)

2 komentarze:

  1. Witam, czy zamiast nasion chia mogę dac jajko? Bo obstawiam ze namoczone nasiona wlasnie zastepuja jajko w przepisie?

    OdpowiedzUsuń