niedziela, 2 października 2016

Tort urodzinowy (bez mąki, bez cukru, wegański)



Jestem z siebie dumna, że odważyłam się sama zrobić tort na 2 urodziny synka :) Po ubiegłorocznych doświadczeniach, kiedy to zamówiłam zdrowy tort w cukierni i okazał się totalną klapą (bez smaku, bez dekoracji), teraz postanowiłam wziąć sprawy w swoje ręce. Co prawda nie do końca sama go wymyśliłam, gdyż inspirowałam się przepisami z internetu, ale też sporo od siebie dodałam. Najważniejsze jednak, że się udał i że dobrze smakował, w tym nawet typowym cukrożercom :)Też Was zachęcam Was do zrobienia samemu takiego toru! OK, jest trochę pracy, ale jaka satysfakcja z wykonania i radość, że jest zdrowy i smaczny :)


Składniki (na blaszkę 22 cm):
Spód:
1/2 szklanki daktyli
1/2 szklanki moreli niesiarkowanych
1/2 szklanki słonecznika plus 3 łyżki
1/2 szklanki migdałów
1/4 szklanki płatków owsianych
1 łyżka karobu
ok. 3 łyżki masła orzechowego (100 % masło orzechowe, bez soli, oleju etc.)

Masa:
1 szklanka suchej kaszy jaglanej
2 szklanki mleka roślinnego
1 1/2 szklanki wody
laska wanilii lub 1 łyżeczka sproszkowanej wanilii
11 łyżek syropu klonowego
1 łyżeczka agaru

Krem:
1 dojrzałe duże awokado
1 łyżka miodu lub 1-2 syropu klonowego w wersji wegańskiej
1 łyżka karobu

Krem kokosowy (opcjonalnie):
Puszka mleka kokosowego z lodówki (tylko gęsta część, tzw. śmietanka)

Dodatki do dekoracji:
płatki migdałowe (ok. 60 g)
2-3 łyżki goji
świeże owoce (u mnie maliny)

Przygotowanie:
Daktyle i morele namoczyć na kilka godzin lub na noc w niewielkiej ilości wody. Słonecznik, migdały i płatki zmielić w młynku do kawy (nie musi być na proszek) lub rozdrobnić w blenderze. Odlać wodę, daktyle i morele zblendować. Dodać karob i pozostałe rozdrobnione składniki, dokładnie wymieszać tę bardzo gęstą masę i uformować w kulę. Foremkę wyłożyć papierem do pieczenia, wysypać słonecznik (ok. 3 łyżki). Na to położyć naszą kulę i rozpłaszczyć, dociskając i wylepiając nią dno foremki. Odstawić do lodówki.
Kaszę jaglaną dokładnie wypłukać, przelać gorącą wodą. W garnku zagotować mleko, wodę i wanilię, dodać kaszę, zagotować, przykryć i gotować na malutkim gazie ok. 18 minut, aż kasza będzie miękka i wchłonie płyny. Jeśli dodawaliśmy laskę wanilii, wydłubać z niej ziarenka i dodać do ugotowanej kaszy. Jeszcze gorącą kaszę zblednować, dodać syrop daktylowy oraz agar agar i bardzo dokładnie wymieszać lub ponownie zblendować na gładki krem. Przestudzić. Następnie wyjąć z lodówki spód, posmarować masłem orzechowym, a na wierzch wyłożyć przestudzony krem jaglany. Włożyć do lodówki najlepiej na noc.
Następnego dnia przygotować krem - zblendować awokado, miód/syrop i karob. Posmarować nim cały nasz tort (ja do tego użyłam noża). Oblepić płatkami migdałowymi lub zmielonymi orzechami, goji etc. Przygotować krem kokosowy: wyjąć puszkę mleka kokosowego z lodówki, otworzyć, zebrać tylko gęstą śmietankę z góry, zblendować na sztywno. Ozdobić nim tort, na wierzch ułożyć owoce. Gotowe :)



Brak komentarzy:

Prześlij komentarz